Artykuł

Osobiście i zdalnie - zmiany w zasadach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej

  • kategoria:
  • Miasto
  • Seniorzy

Od 5 lipca b.r. porady będą udzielane w systemie hybrydowym – osobiście w punkcie lub zdalnie (telefonicznie). O sposobie udzielania porody zadecyduje mieszkaniec podczas umawiania wizyty pod numerem telefonu: 638 44 44 czynnym w godzinach pracy urzędu.

Na terenie Łodzi świadczona jest nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie na podstawie ustawy z  5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej (Ministerstwo Sprawiedliwości).

W ostatnim czasie z uwagi na zagrożenie epidemiczne porady były udzielane zdalnie (telefonicznie, mailowo), a od 5 lipca b.r. porady będą udzielane w systemie hybrydowym – osobiście w punkcie lub zdalnie (telefonicznie). O sposobie udzielania porody zadecyduje mieszkaniec podczas umawiania wizyty pod numerem telefonu: 638 44 44 czynnym w godzinach pracy urzędu.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie świadczone są w 27 punktach (w 11 miejscach) zlokalizowanych w budynkach Urzędu Miasta Łodzi, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Powiatowego Urzędu Pracy.

Szczegółowe informacje dotyczące adresów punktów i ich godzin otwarcia

Porady udzielane są przez adwokatów i radców prawnych wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką, Okręgową Izbę Radców Prawnych oraz przez organizacje pozarządowe, wyłonione w konkursie ofert.

Z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mogą skorzystać wszystkie osoby, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (poprzez złożenie stosownego oświadczenia w punkcie), w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku (pomoc de minimis).

Osoby uprawnione otrzymają pomoc prawną w każdej dziedzinie prawa.

W punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mieszkańcy otrzymają wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Zostaną poinformowani o przysługujących im uprawnieniach lub spoczywających na nich obowiązkach.

Poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

Od stycznia 2020 r. w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego świadczona jest również mediacja przeprowadzana przez profesjonalnych mediatorów.

Liczba udzielonych nieodpłatnych porad w latach 2016 – 2021

Lata

Liczba udzielonych porad

2016

6212

2017

6631

2018

6978

2019

7254

2020

5155

2021 (I półrocze)

3355

Aktualności

niedziela, 15 marca 2020

Zmiany dot. przyjmowania wniosków

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi zmienia zasady obsługi świadczeniobiorców w związku z obowiązkiem zachowania społecznego dystansu. więcej

piątek, 13 marca 2020

Zamknięte Punkty obsługi świadczeniobiorców

Piotr Skobel

W związku z zagrożeniem epidemiologicznym związanym z koronawirusem od 16-03-2020 r. ( do odwołania) będą zamknięte Punkty Obsługi Świadczeniobiorców : więcej

czwartek, 12 marca 2020

Prosimy o ograniczenie wizyt

Piotr Skobel

W związku z zagrożeniem epidemiologicznym związanym z koronawirusem zachęcamy do składania wniosków drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi. więcej