Artykuł

Czasem promocja okazuje się oszustwem. Seniorze, bądź świadomym konsumentem

  • kategoria:
  • Seniorzy
  • Miasto

Wzrasta liczba seniorów oszukiwanych przez nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Miasta Łodzi prowadzą akcję informacyjną dla konsumentów, by nie stawali się ofiarami oszustw.

fot. CC0 license
Seniorze, uważaj na działania nieuczciwych sprzedawców
4 zdjęcia
fot. CC0 license
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Łódź jest pierwszym z dużych miast w Polsce, które kompleksowo włącza się w promocję akcji edukacyjnej i informacyjnej, mającej przestrzegać i chronić seniorów konsumentów przed oszustami. Spoty przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawią się w pojazdach MPK, a także w radiowęzłach na łódzkich targowiskach Zielony Rynek i Górniak. Materiały będą dostępne również w centrach aktywnego seniora w Łodzi i na miejskich stronach internetowych. Będą promować numer interwencyjnej infolinii 801440220. Zadzwonić może na nią każdy, kto stwierdzi, że padł ofiarą oszustwa, albo że oszukano kogoś mu bliskiego, znajomego czy sąsiada.

W ostatnim czasie odnotowywanych jest coraz więcej skarg na różnego rodzaju nieprawidłowości dotyczące sprzedaży usług lub towarów, zwłaszcza, jeśli chodzi o kontrakty zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli przez akwizytorów albo osoby organizujące pokazy i prezentacje połączone ze sprzedażą. W ciągu ostatnego roku zorganizowano w województwie łódzkim co najmniej 600 takich pokazów, a w każdym z nich uczestniczyło około 50-60 osób.

- Seniorzy nie są informowani o celu handlowym spotkania. Myślą, że idą na pokaz, spotkanie towarzyskie, a tam sprzedawane są produkty, pakiety medyczne i poprzedzone jest to np lakonicznym badaniem, a potem "wciśnięcie" umowy. Konsument nie jest informowany o tym, że może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, ani o tym, że towarzyszy temu specyficzna umowa o kredyt konsumencki, który trzeba będzie spłacać kilkanaście miesięcy - mówiła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Drugi rodzaj skarg dotyczy podszywania się pod dotychczasowych operatorów usług telekomunikacyjnych lub operatora prądu albo gazu. - Teoretycznie przedstawiana jest korzystniejsza umowa, a w rzeczywistości jest ona dużo gorsza. Konsument nie jest też jasno informowany o konieczności zerwania starej umowy, w związku z czym ponosi podwójne koszty  podkreśliła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

W ciągu ostatnich 4 lat do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi zgłosiło się 810 osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej. Podobnie jest w branży telekomunikacyjnej oraz w sprzedaży bezpośredniej produktów i urządzeń medycznych, rehabilitacyjnych, kuchennych. Ofiarami są głównie seniorzy.

- Mamy nadzieję, że nasze włączenie się w akcję informacyjną zwiększy świadomość konsumentów, zwłaszcza osób starszych, chodzących na różnego typu pokazy, koncerty, bezpłatne wycieczki i korzystających z zaproszeń na bezpłatne badania. Nie można deprecjonować tego rynku, zdarza się przecież często, że produkty oferowane na tego typu spotkaniach są wartościowe, ale trzeba mieć świadomość i rozeznanie, że nie wszyscy przedsiębiorcy działają na rynku uczciwie. Bardzo pomocna jest w tym przypadku znajomość swoich praw. A świadomy konsument czuje się bezpieczniej - mówiła Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów. 

Jak podkreślają wszyscy partnerzy projektu, chodzi głównie o to, żeby konsumenci dokładnie czytali umowy przed ich podpisaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualności

czwartek, 27 czerwca 2024

Obrazek przedstawiający laptop- nawiązanie do zachęty do składania wniosków przez Internet

nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy 2024/2025 dla wniosków składanych drogą elektroniczną

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż od dnia 1 LIPCA 2024 r. można składać drogą elektroniczną wnioski na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy o przyznanie: świadczeń rodzinnych za… więcej

środa, 19 czerwca 2024

Wydłużenie okresu legalnego pobytu obywateli Ukrainy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że z uwagi na nowelizację przepisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa legalny pobyt… więcej

wtorek, 14 maja 2024

Galanty Bon dla Wieloraczków

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 15-05-2024 r. można złożyć wniosek o świadczenie pieniężne „Galanty Bon dla Wieloraczków”. Jest to pomoc jednorazowa, która przysługuje w… więcej

poniedziałek, 22 kwietnia 2024

Dnia 30-04-2024 r. upływa termin składania wniosków o dodatek osłonowy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przypomina osobom, które jeszcze nie złożyły wniosku o dodatek osłonowy, że wniosek należy złożyć do 30-04-2024 r. Decyduje data wpływu wniosku do organu – zgodnie… więcej

piątek, 29 marca 2024

Pierwsze wypłaty dodatku osłonowego

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że ruszyły pierwsze wypłaty dodatku osłonowego. W dniu 29-03-2024 r. zostały zrealizowane wypłaty dla  12 600 gospodarstw domowych na kwotę 3 860… więcej

poniedziałek, 26 lutego 2024

Wydłużenie okresu legalnego pobytu obywateli Ukrainy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że z uwagi na nowelizację przepisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa legalny pobyt… więcej