Artykuł

Bezpieczny konsument w Cyber Monday

  • kategoria:
  • Miasto

Trwa czas wyjątkowo intensywnych promocji – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przede wszystkim w internecie. Coraz częściej oferty są „szyte na miarę” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która analizuje nasze zachowania w sieci, podpowiada produkty, tworzy reklamy i ponagla nas komunikatami typu „ostatnia sztuka” czy „zostało tylko 5 minut na skorzystanie z oferty” Warto pamiętać, że nawet w czasie największych wyprzedaży nasze prawa jako konsumentów pozostają takie same.

podcast RADIO ŁÓDŹ

Na co uważać podczas zakupów online?

  1. „Okazja” nie zawsze jest realną zniżką
    Sprawdź, czy cena promocyjna faktycznie różni się od ceny sprzed obniżki. Sklepy mają obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki – warto się tej informacji doszukać.

  2. Presja czasu i komunikaty o „ostatnich sztukach”
    To często element strategii marketingowej, mającej skłonić do szybkiej decyzji. Nie warto kupować „pod wpływem impulsu”, szczególnie przy droższych produktach lub usługach abonamentowych.

  3. Zasady subskrypcji (np. serwisy VOD, aplikacje, portale randkowe)
    Uwaga na:

    • domyślnie włączone automatyczne przedłużanie abonamentu,

    • utrzymanie płatności mimo usunięcia konta,

    • utrudnione wypowiedzenie umowy.
      Zawsze zapoznaj się z regulaminem i sposobem rezygnacji, a po wypowiedzeniu umowy zachowaj potwierdzenie (np. e-mail).

  4. Ukryte koszty
    Przed złożeniem zamówienia sprawdź: koszty dostawy, opłaty dodatkowe, warunki darmowej dostawy i ewentualne opłaty za zwrot.

O czym pamiętać, kupując na odległość?

Kupując przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie, prezentacji):

  • Masz co do zasady 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny.

  • Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie otrzymane od Ciebie płatności (w tym koszt najtańszej zwykłej dostawy), nie później niż 14 dni od otrzymania Twojego oświadczenia o odstąpieniu i zwrocie towaru.

  • Ty co do zasady ponosisz koszt odesłania towaru, jeżeli zostałeś o tym wcześniej poinformowany.

  • Są wyjątki od prawa odstąpienia, m.in. przy treściach cyfrowych dostarczanych w pełni za wyraźną zgodą konsumenta czy przy rzeczach wykonanych na indywidualne zamówienie.

Niezależnie od promocji, masz również prawo do reklamacji (rękojmia) w razie niezgodności towaru z umową.

Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w Cyber Monday?

  • korzystaj z wiarygodnych sklepów i serwisów,

  • zachowuj potwierdzenia zakupu (faktury, maile, zrzuty ekranu),

  • nie klikaj w podejrzane linki z SMS-ów czy mediów społecznościowych,

  • stosuj silne hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe,

  • uważaj na oferty „zbyt dobre, by były prawdziwe”.

Więcej o pułapkach internetowych wyprzedaży, roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu ofert oraz o problemach z subskrypcjami i serwisami randkowymi usłyszysz w naszym podcaście Radia Łódź z udziałem Mileny Góreckiej z Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Izabeli Skomerskiej, Miejskiej Rzeczniczki Konsumentów w Łodzi rozmowę prowadzi Izabela Berkowska. 

radiolodz.pl/to-jest-temat-black-friday-zjada-wlasny-ogon-podcast,575602/

  • Konsument

Aktualności

poniedziałek, 16 marca 2020

Ograniczenie wykonywania czynności przez CŚS w Łodzi

Piotr Skobel

Zarządzenie Nr 5/2020 Dyrektora Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi z dnia 16 marca 2020 r. w sprawie ograniczenia wykonywania zadań przez Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi. więcej

niedziela, 15 marca 2020

Zmiany dot. przyjmowania wniosków

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi zmienia zasady obsługi świadczeniobiorców w związku z obowiązkiem zachowania społecznego dystansu. więcej

piątek, 13 marca 2020

Zamknięte Punkty obsługi świadczeniobiorców

Piotr Skobel

W związku z zagrożeniem epidemiologicznym związanym z koronawirusem od 16-03-2020 r. ( do odwołania) będą zamknięte Punkty Obsługi Świadczeniobiorców : więcej

czwartek, 12 marca 2020

Prosimy o ograniczenie wizyt

Piotr Skobel

W związku z zagrożeniem epidemiologicznym związanym z koronawirusem zachęcamy do składania wniosków drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi. więcej