Artykuł

Trwa sezon wyprzedaży. Sprawdź, co radzi miejski rzecznik konsumentów

  • kategoria:
  • Miasto

Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Zatem na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym? Radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

fot. Wojciech Markiewicz / UMŁ
Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym – radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

Wyprzedaże to dobry moment na dokonanie zakupów, ale trzeba robić je rozsądnie i z uwagą. Bardzo ostrożnie należy podchodzić do nieoczekiwanie korzystnych ofert szczególnie wtedy, gdy zakupów dokonujemy przez Internet. Tymczasem do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ w grudniu 2017, w ciągu 20 dni roboczych zgłosiło się (osobiście, listownie, telefonicznie lub przez Internet) aż 740 osób z prośbą o rozstrzygnięcie sporów ze sprzedawcami.

Klienci muszą pamiętać, że sprzedawcy wywieszający w sklepach informację o nieprzyjmowaniu zwrotów postępują zgodnie z prawem. Jeśli jakiś sklep czy sieć handlowa dopuszcza zwrot towarów (nie chodzi tu o przypadek wadliwego towaru lub niespełniającego oczekiwania kupującego), to jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy albo działanie mające zachęcić klientów do robienia zakupów. Ponieważ w tym wypadku nie ma żadnych przepisów określających czas, w jakim klient może dokonać zwrotu, trzeba podczas zakupów dowiedzieć się od sprzedawcy, jakie obowiązują zasady zwrotów w miejscu zakupu. Dlatego też klient nie może kwestionować zasady, że zamiast gotówki za zwrot kupionego w sklepie towaru, dostaje od sprzedawcy bon do zrealizowania w tym samym sklepie lub sieci.

Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi przypomina, że wszystkie towary również kupione podczas wyprzedaży - podlegają reklamacji. W wypadku zakupów poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu na ulicy, prezentacji w hotelu itp.) oraz przy zakupach na odległość klientom przysługuje prawo do odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. Ta regulacja prawna jest niezależna od prawa klienta do reklamowania wadliwych towarów. W przypadku rękojmi klient ma prawo reklamowania wadliwego towaru przez dwa lata od daty zakupu, natomiast w przypadku gwarancji, okres jej ważności określa umowa, jaką podczas zakupu zawieramy z producentem towaru.

Klient, który uważa, że został wprowadzony w błąd np. w kwestii wysokości obiecywanych rabatów, czy też czuje się pokrzywdzony sposobem rozpatrzenia reklamacji, może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Handlowej albo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podobne skargi można składać w przypadku imprez turystycznych, gdy szczegółowe informacje pojawiające się w ofercie (np. o bezpłatnych leżakach), nie znajdują odzwierciedlenia w zawartej umowie. W przypadku wystąpienia różnic między przedstawioną ofertą a zawartą umową, sprzedawca ma obowiązek poinformowania kupującego o wszystkich takich różnicach.

Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ przypomina też o planowanych zmianach w przepisach dotyczących praw konsumentów:

oraz o zmianie w Kodeksie Postępowania Cywilnego:

  • Konsumenta można pozwać tylko i wyłącznie przed sądem w miejscu jego zamieszkania. W praktyce oznacza to, że w przypadku sprawy sądowej wytoczonej przez przedsiębiorcę z innego miasta konsument nie będzie musiał jeździć na rozprawy, bo będą się one odbywać w miejscu jego zamieszkania.

Aktualności

poniedziałek, 1 lutego 2021

W Łodzi rozpoczyna się nabór wniosków na nowy okres rozliczeniowy świadczenia 500+

Grzegorz Gawlik / UMŁ

Od poniedziałku, 1 lutego 2021 r. Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi rozpoczyna kolejną edycję przyjmowania wniosków o świadczenie wychowawcze nazywane świadczeniem 500+ więcej

wtorek, 19 stycznia 2021

Składanie wniosków o świadczenie wychowawcze 500+ drogą elektroniczną na nowy okres świadczeniowy 2021/2022

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 lutego 2021 r. można składać drogą elektroniczną wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres świadczeniowy rozpoczynający się… więcej

wtorek, 5 stycznia 2021

Wniosek o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych może zostać przyznany dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19… więcej

piątek, 27 listopada 2020

Informacja o ograniczeniach w pracy Centrum Swiadczeń Socjalnych w Łodzi

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, iż w dniu 27.11.2020 roku od godziny 14:30 budynek przy ulicy Urzędniczej 45 pozostaje nieczynny z uwagi na dezynfekcję pomieszczeń. … więcej

poniedziałek, 16 listopada 2020

świadczenia pielęgnacyjne- ilustracja ozdobna bez dalszych treści

Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2021

Piotr Skobel

Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 4 listopada 2020 r. w sprawie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2021. więcej

środa, 4 listopada 2020

Wznowienie bezpośredniej obsługi mieszkańców w Wydziale Świadczeń Alimentacyjnych

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 03-11-2020 r. w Wydziale Świadczeń Alimentacyjnych mieszczącym się w Łodzi przy ul. Drewnowskiej 5 została wznowiona bezpośrednia obsługa… więcej