Artykuł

Trwa sezon wyprzedaży. Sprawdź, co radzi miejski rzecznik konsumentów

  • kategoria:
  • Miasto

Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Zatem na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym? Radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

fot. Wojciech Markiewicz / UMŁ
Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym – radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

Wyprzedaże to dobry moment na dokonanie zakupów, ale trzeba robić je rozsądnie i z uwagą. Bardzo ostrożnie należy podchodzić do nieoczekiwanie korzystnych ofert szczególnie wtedy, gdy zakupów dokonujemy przez Internet. Tymczasem do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ w grudniu 2017, w ciągu 20 dni roboczych zgłosiło się (osobiście, listownie, telefonicznie lub przez Internet) aż 740 osób z prośbą o rozstrzygnięcie sporów ze sprzedawcami.

Klienci muszą pamiętać, że sprzedawcy wywieszający w sklepach informację o nieprzyjmowaniu zwrotów postępują zgodnie z prawem. Jeśli jakiś sklep czy sieć handlowa dopuszcza zwrot towarów (nie chodzi tu o przypadek wadliwego towaru lub niespełniającego oczekiwania kupującego), to jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy albo działanie mające zachęcić klientów do robienia zakupów. Ponieważ w tym wypadku nie ma żadnych przepisów określających czas, w jakim klient może dokonać zwrotu, trzeba podczas zakupów dowiedzieć się od sprzedawcy, jakie obowiązują zasady zwrotów w miejscu zakupu. Dlatego też klient nie może kwestionować zasady, że zamiast gotówki za zwrot kupionego w sklepie towaru, dostaje od sprzedawcy bon do zrealizowania w tym samym sklepie lub sieci.

Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi przypomina, że wszystkie towary również kupione podczas wyprzedaży - podlegają reklamacji. W wypadku zakupów poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu na ulicy, prezentacji w hotelu itp.) oraz przy zakupach na odległość klientom przysługuje prawo do odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. Ta regulacja prawna jest niezależna od prawa klienta do reklamowania wadliwych towarów. W przypadku rękojmi klient ma prawo reklamowania wadliwego towaru przez dwa lata od daty zakupu, natomiast w przypadku gwarancji, okres jej ważności określa umowa, jaką podczas zakupu zawieramy z producentem towaru.

Klient, który uważa, że został wprowadzony w błąd np. w kwestii wysokości obiecywanych rabatów, czy też czuje się pokrzywdzony sposobem rozpatrzenia reklamacji, może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Handlowej albo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podobne skargi można składać w przypadku imprez turystycznych, gdy szczegółowe informacje pojawiające się w ofercie (np. o bezpłatnych leżakach), nie znajdują odzwierciedlenia w zawartej umowie. W przypadku wystąpienia różnic między przedstawioną ofertą a zawartą umową, sprzedawca ma obowiązek poinformowania kupującego o wszystkich takich różnicach.

Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ przypomina też o planowanych zmianach w przepisach dotyczących praw konsumentów:

oraz o zmianie w Kodeksie Postępowania Cywilnego:

  • Konsumenta można pozwać tylko i wyłącznie przed sądem w miejscu jego zamieszkania. W praktyce oznacza to, że w przypadku sprawy sądowej wytoczonej przez przedsiębiorcę z innego miasta konsument nie będzie musiał jeździć na rozprawy, bo będą się one odbywać w miejscu jego zamieszkania.

Aktualności

piątek, 16 września 2022

Ikona dodatku węglowego

Brak środków na wypłatę dodatku węglowego

Marcin Supera

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że na chwilę obecną nie wpłynęły środki na wypłatę dodatku węglowego. Wypłata dodatku nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków na ten cel. więcej

środa, 17 sierpnia 2022

ikona dodatku węglowego

Dodatek Węglowy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 17-08-2022 r. można złożyć wniosek o dodatek węglowy. więcej

piątek, 12 sierpnia 2022

Dodatek węglowy- ilustracja ozdobna bez dalszych treści

dodatek węglowy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, że w dniu 11 sierpnia 2022 r. została podpisana i opublikowana ustawa o dodatku węglowym (Dz. U.2022 poz. 1692). Zgodnie z ww. ustawą Minister… więcej

czwartek, 4 sierpnia 2022

Wniosek o dodatek osłonowy składa się tylko raz

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przypomina, że dodatek osłonowy jest przyznawany jednorazowo i przysługuje za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Wniosku nie należy składać, jeśli… więcej

wtorek, 26 lipca 2022

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Okres zasiłkowy/świadczeniowy 2022/2023 dla wniosków papierowych

Wnioski o świadczenia rodzinne oraz o świadczenia alimentacyjne w formie papierowej na okres zasiłkowy/świadczeniowy 2022/2023 można składać od dnia 1 sierpnia 2022 r. w Centrum Świadczeń Socjalnych w… więcej

wtorek, 21 czerwca 2022

nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy dla wniosków składanych drogą elektroniczną

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 lipca 2022 r. można składać drogą elektroniczną wnioski na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy o przyznanie: świadczeń rodzinnych za… więcej