Artykuł

Trwa sezon wyprzedaży. Sprawdź, co radzi miejski rzecznik konsumentów

  • kategoria:
  • Miasto

Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Zatem na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym? Radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

fot. Wojciech Markiewicz / UMŁ
Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym – radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

Wyprzedaże to dobry moment na dokonanie zakupów, ale trzeba robić je rozsądnie i z uwagą. Bardzo ostrożnie należy podchodzić do nieoczekiwanie korzystnych ofert szczególnie wtedy, gdy zakupów dokonujemy przez Internet. Tymczasem do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ w grudniu 2017, w ciągu 20 dni roboczych zgłosiło się (osobiście, listownie, telefonicznie lub przez Internet) aż 740 osób z prośbą o rozstrzygnięcie sporów ze sprzedawcami.

Klienci muszą pamiętać, że sprzedawcy wywieszający w sklepach informację o nieprzyjmowaniu zwrotów postępują zgodnie z prawem. Jeśli jakiś sklep czy sieć handlowa dopuszcza zwrot towarów (nie chodzi tu o przypadek wadliwego towaru lub niespełniającego oczekiwania kupującego), to jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy albo działanie mające zachęcić klientów do robienia zakupów. Ponieważ w tym wypadku nie ma żadnych przepisów określających czas, w jakim klient może dokonać zwrotu, trzeba podczas zakupów dowiedzieć się od sprzedawcy, jakie obowiązują zasady zwrotów w miejscu zakupu. Dlatego też klient nie może kwestionować zasady, że zamiast gotówki za zwrot kupionego w sklepie towaru, dostaje od sprzedawcy bon do zrealizowania w tym samym sklepie lub sieci.

Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi przypomina, że wszystkie towary również kupione podczas wyprzedaży - podlegają reklamacji. W wypadku zakupów poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu na ulicy, prezentacji w hotelu itp.) oraz przy zakupach na odległość klientom przysługuje prawo do odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. Ta regulacja prawna jest niezależna od prawa klienta do reklamowania wadliwych towarów. W przypadku rękojmi klient ma prawo reklamowania wadliwego towaru przez dwa lata od daty zakupu, natomiast w przypadku gwarancji, okres jej ważności określa umowa, jaką podczas zakupu zawieramy z producentem towaru.

Klient, który uważa, że został wprowadzony w błąd np. w kwestii wysokości obiecywanych rabatów, czy też czuje się pokrzywdzony sposobem rozpatrzenia reklamacji, może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Handlowej albo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podobne skargi można składać w przypadku imprez turystycznych, gdy szczegółowe informacje pojawiające się w ofercie (np. o bezpłatnych leżakach), nie znajdują odzwierciedlenia w zawartej umowie. W przypadku wystąpienia różnic między przedstawioną ofertą a zawartą umową, sprzedawca ma obowiązek poinformowania kupującego o wszystkich takich różnicach.

Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ przypomina też o planowanych zmianach w przepisach dotyczących praw konsumentów:

oraz o zmianie w Kodeksie Postępowania Cywilnego:

  • Konsumenta można pozwać tylko i wyłącznie przed sądem w miejscu jego zamieszkania. W praktyce oznacza to, że w przypadku sprawy sądowej wytoczonej przez przedsiębiorcę z innego miasta konsument nie będzie musiał jeździć na rozprawy, bo będą się one odbywać w miejscu jego zamieszkania.

Aktualności

środa, 4 listopada 2020

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Składanie wniosków papierowych o przyznanie świadczeń

Piotr Skobel

Wnioski o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia alimentacyjne, świadczenie dobry start oraz wnioski o dodatek mieszkaniowy i dodatek energetyczny w formie papierowej można składać… więcej

czwartek, 22 października 2020

Informacja o ograniczeniach w pracy Wydziału Świadczeń Alimentacyjnych

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, że od 23.10.2020 r. zostaje wyłączony z bezpośredniej obsługi mieszkańców Wydział Świadczeń Alimentacyjnych mieszczący się w Łodzi przy ul.… więcej

poniedziałek, 19 października 2020

Ograniczone godziny pracy Wydziału Świadczeń Alimentacyjnych w dniu 19.10.2020

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, iż w dniu 19.10.2020 roku Wydział Świadczeń Alimentacyjnych przy ulicy Drewnowskiej 5 pozostaje nieczynny z uwagi na dezynfekcję pomieszczeń. … więcej

piątek, 16 października 2020

Realizacja wypłat przyznanych świadczeń we wcześniejszych terminach.

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, że w związku ze znacznym wzrostem ilości zachorowań na Sars-cov-2 podjęło decyzję o realizacji wypłat przyznanych świadczeń w terminach… więcej

czwartek, 1 października 2020

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Składanie wniosków papierowych o przyznanie świadczeń

Piotr Skobel

Wnioski o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia alimentacyjne oraz o świadczenie dobry start w formie papierowej można składać od dnia 1 października 2020 r. w Centrum Świadczeń… więcej

Obrazek przedstawiający uzupełnianie druków- nawiązanie do wniosku o zaświadczenie

Zaświadczenie o wysokości dochodów dla osób starających się o przyznanie dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”

Piotr Skobel

Od 01-10-2020 r. w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi można złożyć żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego… więcej