Artykuł

Trwa sezon wyprzedaży. Sprawdź, co radzi miejski rzecznik konsumentów

  • kategoria:
  • Miasto

Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Zatem na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym? Radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

fot. Wojciech Markiewicz / UMŁ
Sezon wyprzedaży trwa w najlepsze. Na co zwracać uwagę podczas zakupów oraz jakie prawa przysługują kupującym – radzi Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi.

Wyprzedaże to dobry moment na dokonanie zakupów, ale trzeba robić je rozsądnie i z uwagą. Bardzo ostrożnie należy podchodzić do nieoczekiwanie korzystnych ofert szczególnie wtedy, gdy zakupów dokonujemy przez Internet. Tymczasem do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ w grudniu 2017, w ciągu 20 dni roboczych zgłosiło się (osobiście, listownie, telefonicznie lub przez Internet) aż 740 osób z prośbą o rozstrzygnięcie sporów ze sprzedawcami.

Klienci muszą pamiętać, że sprzedawcy wywieszający w sklepach informację o nieprzyjmowaniu zwrotów postępują zgodnie z prawem. Jeśli jakiś sklep czy sieć handlowa dopuszcza zwrot towarów (nie chodzi tu o przypadek wadliwego towaru lub niespełniającego oczekiwania kupującego), to jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy albo działanie mające zachęcić klientów do robienia zakupów. Ponieważ w tym wypadku nie ma żadnych przepisów określających czas, w jakim klient może dokonać zwrotu, trzeba podczas zakupów dowiedzieć się od sprzedawcy, jakie obowiązują zasady zwrotów w miejscu zakupu. Dlatego też klient nie może kwestionować zasady, że zamiast gotówki za zwrot kupionego w sklepie towaru, dostaje od sprzedawcy bon do zrealizowania w tym samym sklepie lub sieci.

Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów w Łodzi przypomina, że wszystkie towary również kupione podczas wyprzedaży - podlegają reklamacji. W wypadku zakupów poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu na ulicy, prezentacji w hotelu itp.) oraz przy zakupach na odległość klientom przysługuje prawo do odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni od zawarcia umowy. Ta regulacja prawna jest niezależna od prawa klienta do reklamowania wadliwych towarów. W przypadku rękojmi klient ma prawo reklamowania wadliwego towaru przez dwa lata od daty zakupu, natomiast w przypadku gwarancji, okres jej ważności określa umowa, jaką podczas zakupu zawieramy z producentem towaru.

Klient, który uważa, że został wprowadzony w błąd np. w kwestii wysokości obiecywanych rabatów, czy też czuje się pokrzywdzony sposobem rozpatrzenia reklamacji, może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Handlowej albo do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podobne skargi można składać w przypadku imprez turystycznych, gdy szczegółowe informacje pojawiające się w ofercie (np. o bezpłatnych leżakach), nie znajdują odzwierciedlenia w zawartej umowie. W przypadku wystąpienia różnic między przedstawioną ofertą a zawartą umową, sprzedawca ma obowiązek poinformowania kupującego o wszystkich takich różnicach.

Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów UMŁ przypomina też o planowanych zmianach w przepisach dotyczących praw konsumentów:

oraz o zmianie w Kodeksie Postępowania Cywilnego:

  • Konsumenta można pozwać tylko i wyłącznie przed sądem w miejscu jego zamieszkania. W praktyce oznacza to, że w przypadku sprawy sądowej wytoczonej przez przedsiębiorcę z innego miasta konsument nie będzie musiał jeździć na rozprawy, bo będą się one odbywać w miejscu jego zamieszkania.

Aktualności

czwartek, 12 grudnia 2024

Nowelizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że 12 grudnia 2024 r.  weszła w życie ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2024 r.… więcej

wtorek, 12 listopada 2024

świadczenia pielęgnacyjne- ilustracja ozdobna bez dalszych treści

Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2025

Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2025 więcej

piątek, 22 listopada 2024

Wypłata bonu energetycznego dla osób, które złożyły kompletne wnioski w miesiącu wrześniu 2024 r.

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że otrzymało kolejną transzę środków na wypłatę bonu energetycznego. W związku z powyższym w dniu 22.11.2024 r. zostały zrealizowane wypłaty dla osób,… więcej

czwartek, 24 października 2024

339620

Nowe zasady przedłużania prawa do świadczeń związanych z niepełnosprawnością

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przypomina, że warunkiem przedłużenia ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności jest złożenie wniosku o wydanie kolejnego orzeczenia… więcej

środa, 23 października 2024

zarowka

Pierwsze wypłaty bonu energetycznego w miesiącu październiku

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że osoby, które w miesiącu sierpniu 2024 r. złożyły kompletne wnioski o wypłatę bonu energetycznego otrzymają świadczenie do końca października 2024 r. … więcej

poniedziałek, 30 września 2024

Brak środków na wypłatę bonu energetycznego

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że na chwilę obecną nie wpłynęły środki na wypłatę bonu energetycznego. Wypłata bonu nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków na ten cel. więcej