Artykuł

Osobiście i zdalnie - zmiany w zasadach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej

  • kategoria:
  • Miasto
  • Seniorzy

Od 5 lipca b.r. porady będą udzielane w systemie hybrydowym – osobiście w punkcie lub zdalnie (telefonicznie). O sposobie udzielania porody zadecyduje mieszkaniec podczas umawiania wizyty pod numerem telefonu: 638 44 44 czynnym w godzinach pracy urzędu.

Na terenie Łodzi świadczona jest nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie na podstawie ustawy z  5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej (Ministerstwo Sprawiedliwości).

W ostatnim czasie z uwagi na zagrożenie epidemiczne porady były udzielane zdalnie (telefonicznie, mailowo), a od 5 lipca b.r. porady będą udzielane w systemie hybrydowym – osobiście w punkcie lub zdalnie (telefonicznie). O sposobie udzielania porody zadecyduje mieszkaniec podczas umawiania wizyty pod numerem telefonu: 638 44 44 czynnym w godzinach pracy urzędu.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie świadczone są w 27 punktach (w 11 miejscach) zlokalizowanych w budynkach Urzędu Miasta Łodzi, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Powiatowego Urzędu Pracy.

Szczegółowe informacje dotyczące adresów punktów i ich godzin otwarcia

Porady udzielane są przez adwokatów i radców prawnych wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką, Okręgową Izbę Radców Prawnych oraz przez organizacje pozarządowe, wyłonione w konkursie ofert.

Z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mogą skorzystać wszystkie osoby, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (poprzez złożenie stosownego oświadczenia w punkcie), w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku (pomoc de minimis).

Osoby uprawnione otrzymają pomoc prawną w każdej dziedzinie prawa.

W punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mieszkańcy otrzymają wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu. Zostaną poinformowani o przysługujących im uprawnieniach lub spoczywających na nich obowiązkach.

Poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

Od stycznia 2020 r. w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego świadczona jest również mediacja przeprowadzana przez profesjonalnych mediatorów.

Liczba udzielonych nieodpłatnych porad w latach 2016 – 2021

Lata

Liczba udzielonych porad

2016

6212

2017

6631

2018

6978

2019

7254

2020

5155

2021 (I półrocze)

3355

Aktualności

poniedziałek, 22 czerwca 2020

nowy okres świadczeniowy dla wniosków składanych drogą elektroniczną

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 LIPCA 2020 r. można składać drogą elektroniczną wnioski na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy o przyznanie: świadczenia dobry start „300+” za… więcej

piątek, 22 maja 2020

Wznowienie bezpośredniej obsługi

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 25-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów przy ul.… więcej

środa, 10 czerwca 2020

Obrazek przedstawiający kalkulator i monety- nawiązanie do kont, pod którymi można wpłacać zadłużenie, lub przekazane przez dłużnika wpłaty

Zmiana kryterium dochodowego- Fundusz Alimentacyjny

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy rozpoczynający się od 1 października 2020 r. : świadczenia z… więcej

wtorek, 2 czerwca 2020

Nowe zasady składania wniosków

Piotr Skobel

Wszelkie dokumenty i wnioski do Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi należy składać drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego: utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny,… więcej

czwartek, 14 maja 2020

Nowe zasady przyjmowania wniosków o zmianę rachunków bankowych

Piotr Skobel

nowe wnioski przyjmowane są wyłącznie za pośrednictwem urny lub droga elektroniczną więcej

Obsługuje interesantów tylko po uprzednim umówieniu terminu spotkania

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 18-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów, po… więcej