Artykuł

Mikrofony pomogą wykryć w Łodzi awarie wodociągowe

  • kategoria:
  • Miasto

ZWIK wzbogacił się o nowe urządzenie do wykrywania podziemnych uszkodzeń sieci wodociągowej. Teraz awarie mogą być usuwane szybciej, mieszkańcom skróci się czas oczekiwania na wodę w kranach.

fot. ZWIK
Urządzenie porównuje sygnały z mikrofonów i wskazuje miejsce uszkodzenia

Dzięki niezwykle czułym mikrofonom i zaawansowanej technologii analizy szumu wody wypływającej z uszkodzonych rur można szybko i skutecznie wykryć miejsce, w którym należy odkopać i naprawić pęknięty wodociąg. Miejsce awarii sieci można poznać po wypływającej na powierzchnię wodzie. Często jednak wypływ jest w znacznej odległości od miejsca, w którym powstało uszkodzenie wodociągu. Bywa również, że woda zamiast wypływać na powierzchnię przedostaje się w głąb gruntu lub do kanałów ściekowych. Pojawia się wtedy problem ze wskazaniem miejsca, w którym należy odkopać uszkodzony fragment sieci. Zdarza się też, że pod ziemią blisko siebie przebiega kilka magistrali wodociągowych. Wtedy trudno wskazać, która z nich jest uszkodzona. W takim przypadku szybko i skutecznie w wykryciu miejsca podziemnej awarii pomaga pracownikom ZWIK urządzenie zwane korelatorem. - Precyzyjne odszukanie miejsca uszkodzenia pozwoli na szybszą reakcję i skuteczniejsze działanie. Nowe urządzenie sprawia, że w ciągu ośmiu godzin jesteśmy w stanie zlikwidować usterkę na danym odcinku - zapewnia Tomasz Otrębski z Pogotowia Wodociągowego.

Woda wyciekająca pod ciśnieniem z pękniętej rury wytwarza charakterystyczny szum. Rozchodzi się on w obu kierunkach uszkodzonego wodociągu. Umieszcza się na nim w określonej odległości czułe mikrofony. Szum wody jest rejestrowany, wzmacniany elektronicznie i przesyłany drogą radiową do korelatora. Urządzenie porównuje sygnały uzyskane z obu mikrofonów i wskazuje przybliżone miejsce uszkodzenia. Wówczas można przystąpić do odkopania rury i usunięcia awarii.

Dotychczas używane korelatory były mało precyzyjne. W niektórych przypadkach z powodu złych wskazań urządzenia trzeba było odkopywać rurę w kilku miejscach. Nowy korelator na wyposażeniu ZWIK podczas analizy danych z mikrofonów uruchamia aż 55 różnych kombinacji filtrów. Uwzględniają one nie tylko rodzaj materiału z jakiego wykonany jest wodociąg (żeliwo, stal, sztuczne tworzywo), ale również pochodzące z otocznia zakłócenia np. odgłosy ulicznego ruchu.   

W Łodzi jest około 2000 km sieci wodociągowej. Każdego roku pracownicy ZWIK usuwają blisko 1000 awarii.

Aktualności

środa, 22 września 2021

Dyżury pracowników ZUS w Centrum Świadczeń Socjalnych

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje o możliwości konsultacji z pracownikiem ZUS w sprawie złożenia wniosku o Dobry Start w dniach 7 oraz 8 października 2021. więcej

wtorek, 14 września 2021

Dyżury pracowników ZUS w Centrum Świadczeń Socjalnych

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje o możliwości konsultacji z pracownikiem ZUS w sprawie złożenia wniosku o Dobry Start w dniach 15 oraz 22 września 2021. więcej

Informacja dotycząca upływu terminu ważności kart przedpłaconych Getin Noble Bank S.A.

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż z dniem 31.12.2021r. upływa termin ważności kart przedpłaconych Getin Noble Bank S.A. Prosimy o wypłacenie wszystkich środków znajdujących się… więcej

środa, 1 września 2021

Dyżury pracowników ZUS w Centrum Świadczeń Socjalnych

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje o możliwości konsultacji z pracownikiem ZUS w sprawie złożenia wniosku o Dobry Start w dniach 2 i 3 oraz 9 i 10 września 2021. więcej

piątek, 13 sierpnia 2021

wtorek, 27 lipca 2021

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Okres świadczeniowy 2021/2022 dla wniosków papierowych

Piotr Skobel

Wnioski o świadczenia rodzinne oraz o świadczenia alimentacyjne w formie papierowej na okres zasiłkowy/świadczeniowy 2021/2022 można składać od dnia 2 sierpnia 2021 r. w Centrum Świadczeń Socjalnych w… więcej