Artykuł

Mikrofony pomogą wykryć w Łodzi awarie wodociągowe

  • kategoria:
  • Miasto

ZWIK wzbogacił się o nowe urządzenie do wykrywania podziemnych uszkodzeń sieci wodociągowej. Teraz awarie mogą być usuwane szybciej, mieszkańcom skróci się czas oczekiwania na wodę w kranach.

fot. ZWIK
Urządzenie porównuje sygnały z mikrofonów i wskazuje miejsce uszkodzenia

Dzięki niezwykle czułym mikrofonom i zaawansowanej technologii analizy szumu wody wypływającej z uszkodzonych rur można szybko i skutecznie wykryć miejsce, w którym należy odkopać i naprawić pęknięty wodociąg. Miejsce awarii sieci można poznać po wypływającej na powierzchnię wodzie. Często jednak wypływ jest w znacznej odległości od miejsca, w którym powstało uszkodzenie wodociągu. Bywa również, że woda zamiast wypływać na powierzchnię przedostaje się w głąb gruntu lub do kanałów ściekowych. Pojawia się wtedy problem ze wskazaniem miejsca, w którym należy odkopać uszkodzony fragment sieci. Zdarza się też, że pod ziemią blisko siebie przebiega kilka magistrali wodociągowych. Wtedy trudno wskazać, która z nich jest uszkodzona. W takim przypadku szybko i skutecznie w wykryciu miejsca podziemnej awarii pomaga pracownikom ZWIK urządzenie zwane korelatorem. - Precyzyjne odszukanie miejsca uszkodzenia pozwoli na szybszą reakcję i skuteczniejsze działanie. Nowe urządzenie sprawia, że w ciągu ośmiu godzin jesteśmy w stanie zlikwidować usterkę na danym odcinku - zapewnia Tomasz Otrębski z Pogotowia Wodociągowego.

Woda wyciekająca pod ciśnieniem z pękniętej rury wytwarza charakterystyczny szum. Rozchodzi się on w obu kierunkach uszkodzonego wodociągu. Umieszcza się na nim w określonej odległości czułe mikrofony. Szum wody jest rejestrowany, wzmacniany elektronicznie i przesyłany drogą radiową do korelatora. Urządzenie porównuje sygnały uzyskane z obu mikrofonów i wskazuje przybliżone miejsce uszkodzenia. Wówczas można przystąpić do odkopania rury i usunięcia awarii.

Dotychczas używane korelatory były mało precyzyjne. W niektórych przypadkach z powodu złych wskazań urządzenia trzeba było odkopywać rurę w kilku miejscach. Nowy korelator na wyposażeniu ZWIK podczas analizy danych z mikrofonów uruchamia aż 55 różnych kombinacji filtrów. Uwzględniają one nie tylko rodzaj materiału z jakiego wykonany jest wodociąg (żeliwo, stal, sztuczne tworzywo), ale również pochodzące z otocznia zakłócenia np. odgłosy ulicznego ruchu.   

W Łodzi jest około 2000 km sieci wodociągowej. Każdego roku pracownicy ZWIK usuwają blisko 1000 awarii.

Aktualności

poniedziałek, 22 czerwca 2020

nowy okres świadczeniowy dla wniosków składanych drogą elektroniczną

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 LIPCA 2020 r. można składać drogą elektroniczną wnioski na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy o przyznanie: świadczenia dobry start „300+” za… więcej

piątek, 22 maja 2020

Wznowienie bezpośredniej obsługi

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 25-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów przy ul.… więcej

środa, 10 czerwca 2020

Obrazek przedstawiający kalkulator i monety- nawiązanie do kont, pod którymi można wpłacać zadłużenie, lub przekazane przez dłużnika wpłaty

Zmiana kryterium dochodowego- Fundusz Alimentacyjny

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy rozpoczynający się od 1 października 2020 r. : świadczenia z… więcej

wtorek, 2 czerwca 2020

Nowe zasady składania wniosków

Piotr Skobel

Wszelkie dokumenty i wnioski do Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi należy składać drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego: utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny,… więcej

czwartek, 14 maja 2020

Nowe zasady przyjmowania wniosków o zmianę rachunków bankowych

Piotr Skobel

nowe wnioski przyjmowane są wyłącznie za pośrednictwem urny lub droga elektroniczną więcej

Obsługuje interesantów tylko po uprzednim umówieniu terminu spotkania

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 18-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów, po… więcej