Artykuł

Druga mobilna łaźnia dla łodzian w kryzysie bezdomności już także dostępna

  • kategoria:
  • DziałaMY
  • Aktualności MOPS
  • Aktualności dla pracowników MOPS
  • NGO

Przy ul. Złotniczej 10 na Bałutach, w sąsiedztwie Domu Pomocy Społecznej, stanęła zapowiadana, druga, miejska „Mobilna łaźnia dla łodzian w kryzysie bezdomności”. Od dzisiaj (wtorku 21 marca) osoby potrzebujące mogą skorzystać całkowicie bezpłatnie za jej pośrednictwem z prysznica, jak również uprać i wysuszyć ubrania. Pierwsza „Mobilna łaźnia dla osób w kryzysie bezdomności” funkcjonuje od dokładnie dwóch tygodni (od wtorku 7 marca) przy al. Piłsudskiego 119, w pobliżu skrzyżowania z ul. Sarnią (tuż przy dostępnej w okresie jesienno-zimowym Świetlicy dla Osób Bezdomnych).

fot. UMŁ
9 zdjęć
fot. UMŁ
fot. UMŁ
fot. UMŁ
fot. UMŁ
fot. UMŁ
ZOBACZ
ZDJĘCIA (9)

Nowo uruchomiona łaźnia na Bałutach wygląda identycznie, jak ta w pierwszej lokalizacji. Jest mobilna, ponieważ mieści się w dwóch zestawionych ze sobą i specjalnie zaprojektowanych kontenerach o łącznej powierzchni około 30 mkw. Jeden z kontenerów to część sanitarna, w której znajdują się dwa prysznice, umywalka, toaleta, lustro i suszarka do włosów. Drugi kontener to z kolei część pralnicza z poczekalnią, pralką, suszarką do ubrań i magazynem z ubraniami, ręcznikami oraz artykułami higienicznymi i chemicznymi. Łaźnia została także wyposażona w specjalne rampy najazdowe a w środku wszystko jest zaprojektowane w sposób umożliwiający korzystanie osobom poruszającym się na wózkach.

- Przez pierwsza dwa tygodnie funkcjonowania pierwszej „Mobilnej łaźni dla łodzian w kryzysie bezdomności” skorzystało z niej 75 osób, w tym 60 mężczyzn oraz 15 kobiet - mówi Piotr Kowalski, p.o. dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łodzi.67 osób skorzystało z możliwości umycia się, a 21 osób – z możliwości prania. Bywa tak, że część osób korzysta tylko z jednej z dostępnych opcji, ale zdarza się również i tak, że podczas gdy ktoś bierze prysznic, jego ubrania są jednocześnie prane i suszone. Dodatkowo niektóre osoby otrzymały – zgodnie z życzeniem – zupełnie nową odzież. Statystyki są więc najlepszym dowodem na to, jak bardzo potrzebna jest to forma wsparcia.

„Mobilna łaźnia dla osób w kryzysie bezdomności” na Bałutach będzie otwarta od poniedziałku do soboty, od godz. 13 do godz. 20. Godziny jej otwarcia są więc inne niż w przypadku łaźni przy al. Piłsudskiego (ta pierwsza łaźnia jest otwarta od poniedziałku do soboty, od godz. 8 do godz. 15). Wszystko dlatego, by zapewnić jak największą dostępność dla osób zainteresowanych skorzystaniem. Jeśli pojawi się taka potrzeba, godziny dostępności zarówno pierwszej, jak i drugiej łaźni zostaną zmienione.

Opiekę nad łaźnią – zarówno tą na Bałutach, jak i tą przy al. Piłsudskiego – sprawują wspólnie (wyłonieni w konkursie): Stowarzyszenie Missio Quotidiana, którego główną formą działalności jest obecnie akcja „Zupa na Pietrynie” oraz Centrum Służby Rodzinie. Na co dzień nad funkcjonowaniem łaźni na Bałutach – podobnie, jak tej w pierwszej lokalizacji - czuwają cztery osoby – w gronie tym znajdują się również osoby mające doświadczenie w pracy z bezdomnymi. Osoby obsługujące łaźnię służą pomocą w korzystaniu z niej także osobom z niepełnosprawnościami.

- Widzimy, że łaźnia jest bardzo potrzebna - mówi Michał Bogusławski, prezes zarządu Stowarzyszenia Missio Quotidiana. - Zdarza się, że osoby, które z niej korzystają, ze łzami w oczach dziękują za to, że mają się gdzie umyć i wyprać ubrania. Duża część z nich pyta o to, jak obsługiwać niektóre urządzenia, ponieważ mają z nimi styczność po raz pierwszy. Co więcej, sami również dbają o porządek i czystość. Jak mówią, to miejsce jest dla nich, dlatego dbają o nie, jak o swoje własne.

By skorzystać z łaźni trzeba się wcześniej zapisać – można zrobić to m.in. w miejscach funkcjonowania obu łaźni przy ul. Złotniczej 10 i przy al. Piłsudskiego 119 (w godzinach ich otwarcia), podczas coniedzielnych spotkań grupy „Zupa na Pietrynie”, w siedzibie Centrum Służby Rodzinie przy ul. Broniewskiego 1a, w Punkcie Pomocy Charytatywnej prowadzonym przez Caritas Archidiecezji Łódzkiej przy ul. Wólczańskiej 108 oraz u łódzkich streetworkerów zajmujących się na co dzień specjalistyczną pomocą na rzecz osób w kryzysie bezdomności. Każda zapisana osoba otrzymuje bilet z podanym, dokładnym adresem wybranej łaźni, mapką dojazdu, a także datą i godziną zaplanowanej wizyty. Limit czasu na skorzystanie z łaźni przez jedną osobę wynosi 45 minut (w tym 30 minut na prysznic i 15 minut na posprzątanie i przebranie się). Osoby korzystające z poczekalni, czyli np. czekające na pranie i wysuszenie ubrań, mogą napić się dodatkowo ciepłej herbaty.

Koszt dwóch „Mobilnych łaźni dla osób w kryzysie bezdomności” (zakup kontenerów dla dwóch lokalizacji oraz roczny koszt ich funkcjonowania i opieki nad nimi) to około 700 tys. zł.

Aktualności

poniedziałek, 22 czerwca 2020

nowy okres świadczeniowy dla wniosków składanych drogą elektroniczną

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 LIPCA 2020 r. można składać drogą elektroniczną wnioski na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy o przyznanie: świadczenia dobry start „300+” za… więcej

piątek, 22 maja 2020

Wznowienie bezpośredniej obsługi

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 25-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów przy ul.… więcej

środa, 10 czerwca 2020

Obrazek przedstawiający kalkulator i monety- nawiązanie do kont, pod którymi można wpłacać zadłużenie, lub przekazane przez dłużnika wpłaty

Zmiana kryterium dochodowego- Fundusz Alimentacyjny

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy rozpoczynający się od 1 października 2020 r. : świadczenia z… więcej

wtorek, 2 czerwca 2020

Nowe zasady składania wniosków

Piotr Skobel

Wszelkie dokumenty i wnioski do Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi należy składać drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego: utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny,… więcej

czwartek, 14 maja 2020

Nowe zasady przyjmowania wniosków o zmianę rachunków bankowych

Piotr Skobel

nowe wnioski przyjmowane są wyłącznie za pośrednictwem urny lub droga elektroniczną więcej

Obsługuje interesantów tylko po uprzednim umówieniu terminu spotkania

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od dnia 18-05-2020 r. wznowiona zostaje bezpośrednia obsługa mieszkańców wyłącznie w sprawach wymagających osobistego udziału interesantów, po… więcej