Artykuł

Czasem promocja okazuje się oszustwem. Seniorze, bądź świadomym konsumentem

  • kategoria:
  • Seniorzy
  • Miasto

Wzrasta liczba seniorów oszukiwanych przez nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Miasta Łodzi prowadzą akcję informacyjną dla konsumentów, by nie stawali się ofiarami oszustw.

fot. CC0 license
Seniorze, uważaj na działania nieuczciwych sprzedawców
4 zdjęcia
fot. CC0 license
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Łódź jest pierwszym z dużych miast w Polsce, które kompleksowo włącza się w promocję akcji edukacyjnej i informacyjnej, mającej przestrzegać i chronić seniorów konsumentów przed oszustami. Spoty przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawią się w pojazdach MPK, a także w radiowęzłach na łódzkich targowiskach Zielony Rynek i Górniak. Materiały będą dostępne również w centrach aktywnego seniora w Łodzi i na miejskich stronach internetowych. Będą promować numer interwencyjnej infolinii 801440220. Zadzwonić może na nią każdy, kto stwierdzi, że padł ofiarą oszustwa, albo że oszukano kogoś mu bliskiego, znajomego czy sąsiada.

W ostatnim czasie odnotowywanych jest coraz więcej skarg na różnego rodzaju nieprawidłowości dotyczące sprzedaży usług lub towarów, zwłaszcza, jeśli chodzi o kontrakty zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli przez akwizytorów albo osoby organizujące pokazy i prezentacje połączone ze sprzedażą. W ciągu ostatnego roku zorganizowano w województwie łódzkim co najmniej 600 takich pokazów, a w każdym z nich uczestniczyło około 50-60 osób.

- Seniorzy nie są informowani o celu handlowym spotkania. Myślą, że idą na pokaz, spotkanie towarzyskie, a tam sprzedawane są produkty, pakiety medyczne i poprzedzone jest to np lakonicznym badaniem, a potem "wciśnięcie" umowy. Konsument nie jest informowany o tym, że może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, ani o tym, że towarzyszy temu specyficzna umowa o kredyt konsumencki, który trzeba będzie spłacać kilkanaście miesięcy - mówiła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Drugi rodzaj skarg dotyczy podszywania się pod dotychczasowych operatorów usług telekomunikacyjnych lub operatora prądu albo gazu. - Teoretycznie przedstawiana jest korzystniejsza umowa, a w rzeczywistości jest ona dużo gorsza. Konsument nie jest też jasno informowany o konieczności zerwania starej umowy, w związku z czym ponosi podwójne koszty  podkreśliła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

W ciągu ostatnich 4 lat do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi zgłosiło się 810 osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej. Podobnie jest w branży telekomunikacyjnej oraz w sprzedaży bezpośredniej produktów i urządzeń medycznych, rehabilitacyjnych, kuchennych. Ofiarami są głównie seniorzy.

- Mamy nadzieję, że nasze włączenie się w akcję informacyjną zwiększy świadomość konsumentów, zwłaszcza osób starszych, chodzących na różnego typu pokazy, koncerty, bezpłatne wycieczki i korzystających z zaproszeń na bezpłatne badania. Nie można deprecjonować tego rynku, zdarza się przecież często, że produkty oferowane na tego typu spotkaniach są wartościowe, ale trzeba mieć świadomość i rozeznanie, że nie wszyscy przedsiębiorcy działają na rynku uczciwie. Bardzo pomocna jest w tym przypadku znajomość swoich praw. A świadomy konsument czuje się bezpieczniej - mówiła Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów. 

Jak podkreślają wszyscy partnerzy projektu, chodzi głównie o to, żeby konsumenci dokładnie czytali umowy przed ich podpisaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualności

poniedziałek, 12 lutego 2024

Od 19-02-2024 r. zamknięcie punktu składania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego przy al. Piłsudskiego 100.

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że w związku z małym zainteresowaniem składaniem wniosków o wypłatę dodatku osłonowego poprzez umieszczenie ich w urnie na dokumenty znajdującej się… więcej

piątek, 19 stycznia 2024

Wnioski o dodatek osłonowy

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że zostało ogłoszone Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o… więcej

czwartek, 4 stycznia 2024

Brak wzoru wniosku o Dodatek Osłonowy na rok 2024

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że w związku z brakiem ogłoszenia Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska określającego wzór wniosku o dodatek osłonowy na rok 2024 nie ma… więcej

środa, 3 stycznia 2024

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w 2024 r.

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła refundacja podatku… więcej

piątek, 29 grudnia 2023

Dodatek Osłonowy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że od stycznia 2024 r. przysługuje jednorazowa pomoc finansowa w postaci dodatku osłonowego. Zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 2021r. o dodatku… więcej

piątek, 17 listopada 2023

świadczenia pielęgnacyjne- ilustracja ozdobna bez dalszych treści

Wysokość świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2024

Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego w roku 2024 więcej