Artykuł

Czasem promocja okazuje się oszustwem. Seniorze, bądź świadomym konsumentem

  • kategoria:
  • Seniorzy
  • Miasto

Wzrasta liczba seniorów oszukiwanych przez nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Miasta Łodzi prowadzą akcję informacyjną dla konsumentów, by nie stawali się ofiarami oszustw.

fot. CC0 license
Seniorze, uważaj na działania nieuczciwych sprzedawców
4 zdjęcia
fot. CC0 license
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Łódź jest pierwszym z dużych miast w Polsce, które kompleksowo włącza się w promocję akcji edukacyjnej i informacyjnej, mającej przestrzegać i chronić seniorów konsumentów przed oszustami. Spoty przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawią się w pojazdach MPK, a także w radiowęzłach na łódzkich targowiskach Zielony Rynek i Górniak. Materiały będą dostępne również w centrach aktywnego seniora w Łodzi i na miejskich stronach internetowych. Będą promować numer interwencyjnej infolinii 801440220. Zadzwonić może na nią każdy, kto stwierdzi, że padł ofiarą oszustwa, albo że oszukano kogoś mu bliskiego, znajomego czy sąsiada.

W ostatnim czasie odnotowywanych jest coraz więcej skarg na różnego rodzaju nieprawidłowości dotyczące sprzedaży usług lub towarów, zwłaszcza, jeśli chodzi o kontrakty zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli przez akwizytorów albo osoby organizujące pokazy i prezentacje połączone ze sprzedażą. W ciągu ostatnego roku zorganizowano w województwie łódzkim co najmniej 600 takich pokazów, a w każdym z nich uczestniczyło około 50-60 osób.

- Seniorzy nie są informowani o celu handlowym spotkania. Myślą, że idą na pokaz, spotkanie towarzyskie, a tam sprzedawane są produkty, pakiety medyczne i poprzedzone jest to np lakonicznym badaniem, a potem "wciśnięcie" umowy. Konsument nie jest informowany o tym, że może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, ani o tym, że towarzyszy temu specyficzna umowa o kredyt konsumencki, który trzeba będzie spłacać kilkanaście miesięcy - mówiła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Drugi rodzaj skarg dotyczy podszywania się pod dotychczasowych operatorów usług telekomunikacyjnych lub operatora prądu albo gazu. - Teoretycznie przedstawiana jest korzystniejsza umowa, a w rzeczywistości jest ona dużo gorsza. Konsument nie jest też jasno informowany o konieczności zerwania starej umowy, w związku z czym ponosi podwójne koszty  podkreśliła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

W ciągu ostatnich 4 lat do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi zgłosiło się 810 osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej. Podobnie jest w branży telekomunikacyjnej oraz w sprzedaży bezpośredniej produktów i urządzeń medycznych, rehabilitacyjnych, kuchennych. Ofiarami są głównie seniorzy.

- Mamy nadzieję, że nasze włączenie się w akcję informacyjną zwiększy świadomość konsumentów, zwłaszcza osób starszych, chodzących na różnego typu pokazy, koncerty, bezpłatne wycieczki i korzystających z zaproszeń na bezpłatne badania. Nie można deprecjonować tego rynku, zdarza się przecież często, że produkty oferowane na tego typu spotkaniach są wartościowe, ale trzeba mieć świadomość i rozeznanie, że nie wszyscy przedsiębiorcy działają na rynku uczciwie. Bardzo pomocna jest w tym przypadku znajomość swoich praw. A świadomy konsument czuje się bezpieczniej - mówiła Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów. 

Jak podkreślają wszyscy partnerzy projektu, chodzi głównie o to, żeby konsumenci dokładnie czytali umowy przed ich podpisaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualności

środa, 4 listopada 2020

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Składanie wniosków papierowych o przyznanie świadczeń

Piotr Skobel

Wnioski o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia alimentacyjne, świadczenie dobry start oraz wnioski o dodatek mieszkaniowy i dodatek energetyczny w formie papierowej można składać… więcej

czwartek, 22 października 2020

Informacja o ograniczeniach w pracy Wydziału Świadczeń Alimentacyjnych

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, że od 23.10.2020 r. zostaje wyłączony z bezpośredniej obsługi mieszkańców Wydział Świadczeń Alimentacyjnych mieszczący się w Łodzi przy ul.… więcej

poniedziałek, 19 października 2020

Ograniczone godziny pracy Wydziału Świadczeń Alimentacyjnych w dniu 19.10.2020

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, iż w dniu 19.10.2020 roku Wydział Świadczeń Alimentacyjnych przy ulicy Drewnowskiej 5 pozostaje nieczynny z uwagi na dezynfekcję pomieszczeń. … więcej

piątek, 16 października 2020

Realizacja wypłat przyznanych świadczeń we wcześniejszych terminach.

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi uprzejmie informuje, że w związku ze znacznym wzrostem ilości zachorowań na Sars-cov-2 podjęło decyzję o realizacji wypłat przyznanych świadczeń w terminach… więcej

czwartek, 1 października 2020

Wypłacane świadczenie- ilustracja bez dodatkowych treści

Składanie wniosków papierowych o przyznanie świadczeń

Piotr Skobel

Wnioski o świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, świadczenia alimentacyjne oraz o świadczenie dobry start w formie papierowej można składać od dnia 1 października 2020 r. w Centrum Świadczeń… więcej

Obrazek przedstawiający uzupełnianie druków- nawiązanie do wniosku o zaświadczenie

Zaświadczenie o wysokości dochodów dla osób starających się o przyznanie dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”

Piotr Skobel

Od 01-10-2020 r. w Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi można złożyć żądanie wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego… więcej