Artykuł

Czasem promocja okazuje się oszustwem. Seniorze, bądź świadomym konsumentem

  • kategoria:
  • Seniorzy
  • Miasto

Wzrasta liczba seniorów oszukiwanych przez nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Miasta Łodzi prowadzą akcję informacyjną dla konsumentów, by nie stawali się ofiarami oszustw.

fot. CC0 license
Seniorze, uważaj na działania nieuczciwych sprzedawców
4 zdjęcia
fot. CC0 license
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Łódź jest pierwszym z dużych miast w Polsce, które kompleksowo włącza się w promocję akcji edukacyjnej i informacyjnej, mającej przestrzegać i chronić seniorów konsumentów przed oszustami. Spoty przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawią się w pojazdach MPK, a także w radiowęzłach na łódzkich targowiskach Zielony Rynek i Górniak. Materiały będą dostępne również w centrach aktywnego seniora w Łodzi i na miejskich stronach internetowych. Będą promować numer interwencyjnej infolinii 801440220. Zadzwonić może na nią każdy, kto stwierdzi, że padł ofiarą oszustwa, albo że oszukano kogoś mu bliskiego, znajomego czy sąsiada.

W ostatnim czasie odnotowywanych jest coraz więcej skarg na różnego rodzaju nieprawidłowości dotyczące sprzedaży usług lub towarów, zwłaszcza, jeśli chodzi o kontrakty zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli przez akwizytorów albo osoby organizujące pokazy i prezentacje połączone ze sprzedażą. W ciągu ostatnego roku zorganizowano w województwie łódzkim co najmniej 600 takich pokazów, a w każdym z nich uczestniczyło około 50-60 osób.

- Seniorzy nie są informowani o celu handlowym spotkania. Myślą, że idą na pokaz, spotkanie towarzyskie, a tam sprzedawane są produkty, pakiety medyczne i poprzedzone jest to np lakonicznym badaniem, a potem "wciśnięcie" umowy. Konsument nie jest informowany o tym, że może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, ani o tym, że towarzyszy temu specyficzna umowa o kredyt konsumencki, który trzeba będzie spłacać kilkanaście miesięcy - mówiła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Drugi rodzaj skarg dotyczy podszywania się pod dotychczasowych operatorów usług telekomunikacyjnych lub operatora prądu albo gazu. - Teoretycznie przedstawiana jest korzystniejsza umowa, a w rzeczywistości jest ona dużo gorsza. Konsument nie jest też jasno informowany o konieczności zerwania starej umowy, w związku z czym ponosi podwójne koszty  podkreśliła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

W ciągu ostatnich 4 lat do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi zgłosiło się 810 osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej. Podobnie jest w branży telekomunikacyjnej oraz w sprzedaży bezpośredniej produktów i urządzeń medycznych, rehabilitacyjnych, kuchennych. Ofiarami są głównie seniorzy.

- Mamy nadzieję, że nasze włączenie się w akcję informacyjną zwiększy świadomość konsumentów, zwłaszcza osób starszych, chodzących na różnego typu pokazy, koncerty, bezpłatne wycieczki i korzystających z zaproszeń na bezpłatne badania. Nie można deprecjonować tego rynku, zdarza się przecież często, że produkty oferowane na tego typu spotkaniach są wartościowe, ale trzeba mieć świadomość i rozeznanie, że nie wszyscy przedsiębiorcy działają na rynku uczciwie. Bardzo pomocna jest w tym przypadku znajomość swoich praw. A świadomy konsument czuje się bezpieczniej - mówiła Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów. 

Jak podkreślają wszyscy partnerzy projektu, chodzi głównie o to, żeby konsumenci dokładnie czytali umowy przed ich podpisaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualności

poniedziałek, 17 stycznia 2022

Wnioski o dodatek osłonowy można składać w nowych lokalizacjach

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że wnioski o dodatek osłonowy mieszkańcy Łodzi mogą składać w następujących lokalizacjach: przy ul. Urzędniczej 45, pok. 16, pok. 17, pok. 29 przy ul.… więcej

piątek, 14 stycznia 2022

Wnioski o dodatek osłonowy można składać w nowych lokalizacjach.

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, że wnioski o dodatek osłonowy mieszkańcy Łodzi mogą składać w następujących lokalizacjach: przy ul. Urzędniczej 45, pok. 16, pok. 17, pok. 29  przy… więcej

Wnioski o dodatek osłonowy można również składać przy ul. Drewnowskiej 5

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż od dnia 13-01-2022 r. wnioski o dodatek osłonowy można złożyć również przy ul. Drewnowskiej 5 (wejście od  ul. Lutomierskiej 2/4/6 lub ul.… więcej

poniedziałek, 10 stycznia 2022

Wykaz kont bankowych CŚS w Łodzi:

Piotr Skobel

Od  1 stycznia 2022 r. obsługę bankową Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi prowadzi Bank Pekao S.A. Wykaz kont bankowych CŚS w Łodzi: wpłaty należności dłużnika alimentacyjnego dotyczące fundusz… więcej

poniedziałek, 3 stycznia 2022

Dodatek Osłonowy

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż od dnia 04-01-2022 r. można złożyć wniosek o dodatek osłonowy. więcej

środa, 1 grudnia 2021

Informacja dotycząca upływu terminu ważności kart przedpłaconych Getin Noble Bank S.A.

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przypomina, iż z dniem 31.12.2021r. upływa termin ważności kart przedpłaconych Getin Noble Bank S.A. Prosimy o wypłacenie wszystkich środków znajdujących się… więcej