Artykuł

Czasem promocja okazuje się oszustwem. Seniorze, bądź świadomym konsumentem

  • kategoria:
  • Seniorzy
  • Miasto

Wzrasta liczba seniorów oszukiwanych przez nieuczciwych przedsiębiorców i sprzedawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i Urzędem Miasta Łodzi prowadzą akcję informacyjną dla konsumentów, by nie stawali się ofiarami oszustw.

fot. CC0 license
Seniorze, uważaj na działania nieuczciwych sprzedawców
4 zdjęcia
fot. CC0 license
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Łódź jest pierwszym z dużych miast w Polsce, które kompleksowo włącza się w promocję akcji edukacyjnej i informacyjnej, mającej przestrzegać i chronić seniorów konsumentów przed oszustami. Spoty przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawią się w pojazdach MPK, a także w radiowęzłach na łódzkich targowiskach Zielony Rynek i Górniak. Materiały będą dostępne również w centrach aktywnego seniora w Łodzi i na miejskich stronach internetowych. Będą promować numer interwencyjnej infolinii 801440220. Zadzwonić może na nią każdy, kto stwierdzi, że padł ofiarą oszustwa, albo że oszukano kogoś mu bliskiego, znajomego czy sąsiada.

W ostatnim czasie odnotowywanych jest coraz więcej skarg na różnego rodzaju nieprawidłowości dotyczące sprzedaży usług lub towarów, zwłaszcza, jeśli chodzi o kontrakty zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli przez akwizytorów albo osoby organizujące pokazy i prezentacje połączone ze sprzedażą. W ciągu ostatnego roku zorganizowano w województwie łódzkim co najmniej 600 takich pokazów, a w każdym z nich uczestniczyło około 50-60 osób.

- Seniorzy nie są informowani o celu handlowym spotkania. Myślą, że idą na pokaz, spotkanie towarzyskie, a tam sprzedawane są produkty, pakiety medyczne i poprzedzone jest to np lakonicznym badaniem, a potem "wciśnięcie" umowy. Konsument nie jest informowany o tym, że może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, ani o tym, że towarzyszy temu specyficzna umowa o kredyt konsumencki, który trzeba będzie spłacać kilkanaście miesięcy - mówiła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Drugi rodzaj skarg dotyczy podszywania się pod dotychczasowych operatorów usług telekomunikacyjnych lub operatora prądu albo gazu. - Teoretycznie przedstawiana jest korzystniejsza umowa, a w rzeczywistości jest ona dużo gorsza. Konsument nie jest też jasno informowany o konieczności zerwania starej umowy, w związku z czym ponosi podwójne koszty  podkreśliła Małgorzata Cieloch z UOKiK.

W ciągu ostatnich 4 lat do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi zgłosiło się 810 osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej. Podobnie jest w branży telekomunikacyjnej oraz w sprzedaży bezpośredniej produktów i urządzeń medycznych, rehabilitacyjnych, kuchennych. Ofiarami są głównie seniorzy.

- Mamy nadzieję, że nasze włączenie się w akcję informacyjną zwiększy świadomość konsumentów, zwłaszcza osób starszych, chodzących na różnego typu pokazy, koncerty, bezpłatne wycieczki i korzystających z zaproszeń na bezpłatne badania. Nie można deprecjonować tego rynku, zdarza się przecież często, że produkty oferowane na tego typu spotkaniach są wartościowe, ale trzeba mieć świadomość i rozeznanie, że nie wszyscy przedsiębiorcy działają na rynku uczciwie. Bardzo pomocna jest w tym przypadku znajomość swoich praw. A świadomy konsument czuje się bezpieczniej - mówiła Anna Mlostoń-Olszewska, miejski rzecznik konsumentów. 

Jak podkreślają wszyscy partnerzy projektu, chodzi głównie o to, żeby konsumenci dokładnie czytali umowy przed ich podpisaniem.

ZOBACZ TAKŻE

Aktualności

środa, 5 maja 2021

Informacja dotycząca kart przedpłaconych

Piotr Skobel

Informujemy, że osoby które pobierają świadczenia z Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przy użyciu karty przedpłaconej od 1.05.2021 r. mogą mieć trudności z wypłatą pieniędzy z bankomatów. Dla… więcej

wtorek, 27 kwietnia 2021

Zmiana wysokości dodatku energetycznego

Piotr Skobel

Publikacja Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2021 więcej

środa, 31 marca 2021

Rozpoczyna się przyjmowanie wniosków o świadczenie 500+ w formie „papierowej”

Od 1 kwietnia 2021 r. będzie można w formie papierowej składać wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres. więcej

czwartek, 25 marca 2021

Składanie wniosków o świadczenie 500+ w formie papierowej na nowy okres świadczeniowy 2021/2022

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 kwietnia 2021 r. można składać w formie papierowej wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres świadczeniowy rozpoczynający… więcej

wtorek, 23 marca 2021

apel o ograniczenie bezpośrednich wizyt

Piotr Skobel

W związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19 na terenie Polski oraz w trosce o bezpieczeństwo naszych klientów oraz pracowników Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi apelujemy do wszystkich mieszkańców… więcej

piątek, 12 marca 2021

Kwota najniższej emerytury od 01-03-2021 r.

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi informuje, iż od 1 marca 2021 r. kwota najniższej emerytury wynosi 1250,88 zł. więcej