Artykuł

Bezpieczny konsument w Cyber Monday

  • kategoria:
  • Miasto

Trwa czas wyjątkowo intensywnych promocji – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przede wszystkim w internecie. Coraz częściej oferty są „szyte na miarę” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która analizuje nasze zachowania w sieci, podpowiada produkty, tworzy reklamy i ponagla nas komunikatami typu „ostatnia sztuka” czy „zostało tylko 5 minut na skorzystanie z oferty” Warto pamiętać, że nawet w czasie największych wyprzedaży nasze prawa jako konsumentów pozostają takie same.

podcast RADIO ŁÓDŹ

Na co uważać podczas zakupów online?

  1. „Okazja” nie zawsze jest realną zniżką
    Sprawdź, czy cena promocyjna faktycznie różni się od ceny sprzed obniżki. Sklepy mają obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki – warto się tej informacji doszukać.

  2. Presja czasu i komunikaty o „ostatnich sztukach”
    To często element strategii marketingowej, mającej skłonić do szybkiej decyzji. Nie warto kupować „pod wpływem impulsu”, szczególnie przy droższych produktach lub usługach abonamentowych.

  3. Zasady subskrypcji (np. serwisy VOD, aplikacje, portale randkowe)
    Uwaga na:

    • domyślnie włączone automatyczne przedłużanie abonamentu,

    • utrzymanie płatności mimo usunięcia konta,

    • utrudnione wypowiedzenie umowy.
      Zawsze zapoznaj się z regulaminem i sposobem rezygnacji, a po wypowiedzeniu umowy zachowaj potwierdzenie (np. e-mail).

  4. Ukryte koszty
    Przed złożeniem zamówienia sprawdź: koszty dostawy, opłaty dodatkowe, warunki darmowej dostawy i ewentualne opłaty za zwrot.

O czym pamiętać, kupując na odległość?

Kupując przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie, prezentacji):

  • Masz co do zasady 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny.

  • Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić wszystkie otrzymane od Ciebie płatności (w tym koszt najtańszej zwykłej dostawy), nie później niż 14 dni od otrzymania Twojego oświadczenia o odstąpieniu i zwrocie towaru.

  • Ty co do zasady ponosisz koszt odesłania towaru, jeżeli zostałeś o tym wcześniej poinformowany.

  • Są wyjątki od prawa odstąpienia, m.in. przy treściach cyfrowych dostarczanych w pełni za wyraźną zgodą konsumenta czy przy rzeczach wykonanych na indywidualne zamówienie.

Niezależnie od promocji, masz również prawo do reklamacji (rękojmia) w razie niezgodności towaru z umową.

Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w Cyber Monday?

  • korzystaj z wiarygodnych sklepów i serwisów,

  • zachowuj potwierdzenia zakupu (faktury, maile, zrzuty ekranu),

  • nie klikaj w podejrzane linki z SMS-ów czy mediów społecznościowych,

  • stosuj silne hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe,

  • uważaj na oferty „zbyt dobre, by były prawdziwe”.

Więcej o pułapkach internetowych wyprzedaży, roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu ofert oraz o problemach z subskrypcjami i serwisami randkowymi usłyszysz w naszym podcaście Radia Łódź z udziałem Mileny Góreckiej z Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Izabeli Skomerskiej, Miejskiej Rzeczniczki Konsumentów w Łodzi rozmowę prowadzi Izabela Berkowska. 

radiolodz.pl/to-jest-temat-black-friday-zjada-wlasny-ogon-podcast,575602/

  • Konsument

Aktualności

poniedziałek, 14 czerwca 2021

Terminy wypłat 500+ na okres świadczeniowy 2021/2022

Marcin Supera

Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi  informuje, iż na nowy okres świadczeniowy 2021/2022 rozpoczynający się od czerwca 2021 r. wypłaty świadczenia wychowawczego (500+) odbywają się w dwóch terminach:… więcej

środa, 5 maja 2021

Informacja dotycząca kart przedpłaconych

Piotr Skobel

Informujemy, że osoby które pobierają świadczenia z Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi przy użyciu karty przedpłaconej od 1.05.2021 r. mogą mieć trudności z wypłatą pieniędzy z bankomatów. Dla… więcej

wtorek, 27 kwietnia 2021

Zmiana wysokości dodatku energetycznego

Piotr Skobel

Publikacja Obwieszczenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2021 więcej

środa, 31 marca 2021

Rozpoczyna się przyjmowanie wniosków o świadczenie 500+ w formie „papierowej”

Od 1 kwietnia 2021 r. będzie można w formie papierowej składać wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres. więcej

czwartek, 25 marca 2021

Składanie wniosków o świadczenie 500+ w formie papierowej na nowy okres świadczeniowy 2021/2022

Piotr Skobel

Centrum Świadczeń Socjalnych informuje, iż od dnia 1 kwietnia 2021 r. można składać w formie papierowej wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ na nowy okres świadczeniowy rozpoczynający… więcej

wtorek, 23 marca 2021

apel o ograniczenie bezpośrednich wizyt

Piotr Skobel

W związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19 na terenie Polski oraz w trosce o bezpieczeństwo naszych klientów oraz pracowników Centrum Świadczeń Socjalnych w Łodzi apelujemy do wszystkich mieszkańców… więcej